2015_조직 정체성 내러티브 : 농협중앙회의 조직 정체성 구성과정 = Narratives of Organizational Identities: The Constructive Process of Organizational Identities in National Agricultural Cooperative Federation (NACF)

제목

조직 정체성 내러티브 : 농협중앙회의 조직 정체성 구성과정

= Narratives of Organizational Identities: The Constructive Process of Organizational Identities in National Agricultural Cooperative Federation (NACF)


저자

윤주일(Joo-Il Yoon), 장승권(Seungkwon Jang)


학술지명

인사조직연구


발행처

한국인사·조직학회


초록(Abstract)

본 논문은 조직 정체성 구성 과정을 조명하기 위하여 농협중앙회를 둘러싸고 벌어진 정체성 논쟁 과정을 연구한 것이다. 현대 조직은 직면한 환경이 복잡해지면서 조직 정체성을 확립하는 일이 어려워지게 되었다. 이에 따라 조직 정체성 연구가 조직이론 영역에서 중요한 연구과제로 떠올랐다. 조직 정체성이 이해관계자 간 교섭의 산물이라는 점이 이론적으로 인정되지만, 조직 정체성 구성에 대한 경험연구는 조직 내부구성원의 관점에 치중하는 경향이 있다. 이에 따라 본 연구의 목적은 외부 이해관계자가 조직 정체성 구성에 미치는 영향까지 종합적으로 조명하여 조직 정체성의 구성 과정을 설명하는 것이다. 연구 질문은 다음 두 가지이다. 첫째, 농협중앙회의 조직 정체성에 대한 어떠한 주장들이 경쟁하는가? 둘째, 농협중앙회의 조직 정체성은 어떻게 구성되는가? 연구 결과를 요약하면, 농협중앙회에는 현 중앙회장 취임 후 금융지주회사 설립으로 논쟁이 일단락 되기까지 ‘무능’, ‘부적응’, ‘희생양’, ‘탐욕’이라는 네 가지 정체성 내러티브가 경쟁하였다. 사건과 개념의 연결과 배제가 조직 정체성 내러티브 생산의 핵심 원리였으며, 이에 따라 조직 정체성은 진실에 위배되지 않으면서도 무수히 많은 방식으로 구성될 수 있다. 그럼에도 불구하고 소수의 정체성 내러티브로 수렴되었는데, 그 이유는 개인의 자율성이 텍스트와 타인의 복잡한 관계 속에서 제약되기 때문이다. 이러한 연구결과는 조직 정체성이 조직의 객관적 본질이 아니라 이해관계 갈등의 산물이라는 점을 보여준다. 본 연구의 기여는, 향후 조직 정체성 연구가 이해관계자 개인의 의도나 텍스트 고유한 의미 보다 사람과 텍스트가 관계 맺는 방식에 주목해야 함을 제시한 점이다. 또한 갈등 상황에서 차이를 존중하면서도 조정할 수 있는 언어 전략의 중요성을 실무 시사점으로 제안한다.


The notion that an organization has a single identity has been taken for granted in modern society. However, it is not easy to identify an organizational identity due to the nature of an ever-increasing, complex environment. Thus, the concept of organizational identity has emerged as an appealing topic in organization studies. Many argue organizational identities can be multiple and fluid; moreover, these identities might be products of interaction among various stakeholders. Nevertheless, empirical studies tend to exclusively focus on organizational members. In this regard, this study aims to consider the roles of outside stakeholders, as well as organizational members, in order to provide an ex-planation on how organizational identities are formulated. In addition, we name four identity narratives of the NACF, which are incompetence, malad-aptation, scapegoat, and greed. The inclusion, and exclusion, of concepts and events are the key mechanism which composes identity narratives. Although there can be as many narratives of organizational identity as participants, only a few identity narratives are identified, for an individual autonomy is limited by the complex relations between various people and texts. The research findings illustrate organizational identities are neither the essence which an organization holds, nor are they the cognitive frame which organizational members share. Organizational identities are built through conflict of interests. The contribution of this study is to propose that organizational identity re-searchers need to focus on the relations between people and texts rather than the intentions of individuals or the intrinsic meanings of texts. In addition, this study suggests a need to create linguistic strategies to coordinate differences of interests.


주제어

농협중앙회, 텍스트, organizational identity, narrative, text, National Agricultural Cooperative Federation (NACF), 내러티브, 조직 정체성


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