-
사회적 기업의 가치창출 과정- 서울시 길음지역 ㈜살기좋은마을 사례연구 -Research & Publications/Papers 2017. 3. 3. 11:43
제목
사회적 기업의 가치창출 과정- 서울시 길음지역 ㈜살기좋은마을 사례연구 -
저자
서진선, 장승권
학술지명
사회적기업연구(Social Enterprise Studies)
권호사항
Vol.9 No.1 [2016]
발행처
사회적기업학회
초록(Abstract)
본 연구의 목적은 사회적 기업이 파트너십을 통해서 어떻게 경제적 가치와 복지 가치를 창출하는지를분석하는 것이다. 본 연구는 지역사회의 사회적 기업을 사례연구방법으로 연구하였다. 분석결과, 사회적기업의 가치창출 모형은 ʻ복지전달을 위한 사회적 기업ʼ, ʻ가치네트워크에서 역할 분담ʼ, ʻ협력과 파트너십ʼ, ʻ㈜살기좋은마을의 경제적 성과와 복지성과ʼ의 네 가지 범주를 보여주었다. 택배업무와 같은 고객과 고객을이어주는 사업을 영위하는 사회적 기업을 가치네트워크를 통해 분석할 수 있다. 여러 이해관계자들이 함께설립한 사회적 기업은 사회복지관의 한계를 넘어 지역사회에 복지를 전달할 수 있는 수단이 된다. 이해관계자들은 사회적 기업의 가치네트워크에서 중요한 역할을 담당하고 있으며 이러한 사회복지관, 그리고 지역사회의 이해관계자들과의 파트너십은 사회적 기업의 생존 가능성을 높일 수 있다. 이 과정에서 일어나는갈등은 상호 신뢰와 대화를 통해 극복할 수 있었다. 그 결과 사회적 기업은 지역사회에서 경제적 가치와복지가치를 창출하였다. 이러한 연구결과를 토대로 사회적 기업 ㈜살기좋은마을의 가치창출 특징과 사회적 기업을 위한 시사점을 제시하였다.
This study aims to examine how a social enterprise(SE) creates economic valueand welfare value through partnership. For this purpose, we analyze the SE in acommunity by the qualitative case study approach, one of qualitative researchmethods. The results of the study are as follow. In this case, the value creationmodel of the SE shows four categories: ʻthe SE for welfare service deliveryʼ, ʻthedivision of roles in the value networkʼ, ʻcooperation and partnershipʼ, and ʻtheeconomic and welfare performance of the SE.ʼ Using value network model we cananalyze SEs that are running a business connecting between customers such asparcel service. The SE incorporated by various stakeholders including a localsocial welfare center is an instrument to deliver welfare to its local communitybeyond the limitation of social welfare centers. Each stakeholder plays asignificant role in the value network of their SE. The partnership of the SE withthe government agency, the social welfare center and the local community canpromote its survivorship. In this partnership, many conflicts have occurred. Thus,trust, conversation, etc. are necessary among partners in order to resolve theconflicts. As a result, the SE was able to create economic value and welfare value. Based on these research results, we illustrate the characteristics of value creationof the SE, Good Town, and propose the implication for SEs in conclusion.
주제어
사회적 기업, 사회복지관, 가치네트워크, 가치창출, 파트너십
social enterprise, social welfare center, value network, value creation, partnership
논문보기(클릭)
'Research & Publications > Papers' 카테고리의 다른 글