소비자생활협동조합 조합원의 참여인식과 소비행위의 참여적 성격 탐색: 비활동가 조합원을 중심으로

제목

소비자생활협동조합 조합원의 참여인식과 소비행위의 참여적 성격 탐색: 비활동가 조합원을 중심으로

Exploring the Participative Nature of the Consumer Co-operative Member’ Consumption Behavior and Their Perception on Participation: Focused on Members Who don’t Participate Organizational Activities

저자

이예나, 이상훈

학술지명

한국협동조합연구

권호사항

Vol.39 No.1 [2021]

발행처

한국협동조합학회

 

초록(Abstract)

본 연구는 생협 조합원들이 인식하는 참여의 의미를 탐색적으로 파악함으로써 조합원 소비행동의 참여적 성격을 밝히고자 하였다. 먼저 공동가치창출(value co-creation) 및 프로슈머(prosumer), 윤리적 소비를 통한 사회적 참여의 개념을 아우르는 선행연구를 바탕으로 소비자 참여와 생협에서의 소비행동이 갖는 참여적 의미를 설명하였다. 이를 바탕으로 생협 조합원의 참여인식이 소비행동을 통한 공동가치창출 참여와 사회적 가치 추구를 위한 윤리적 소비 참여와 연관되는지 파악하기 위해 연구문제를 제안하였다. 이를 확인하기 위해 조합의 조직활동에 참여하지 않는 조합원들을 대상으로 한 개별 심층 면담을 진행하고, 녹취된 면담자료를 분석하였다. 분석 결과, 조합원들은 소비를 통해 조합 및 생산자와 상호작용하거나 생협의 운영에 도움이 되는 구매 및 소비를 하는 방식으로 생협에 참여한다고 인식하고 있었으며, 구매행동 이외에 홍보나 캠페인 참여 등 생협의 가치창출에 기여하는 자발적 행동을 수행하고 있었다. 또한 생협에서의 소비가 윤리적 소비로서 사회적 차원에서 지속가능성과 공공성에 기여하는 사회적 참여행동이 될 수 있음을 인식하고 있었다. 결론적으로 소비를 통해 생협에 참여하고 있다는 조합원의 인식은 그들의 일상적인 조합 이용(소비)과 연관되어 있으며, 이를 통해 생협 조합원의 소비행동은 생협의 공동가치창출에 참여하는 것일 뿐 아니라 생협이라는 장(場)을 매개로 사회적으로 가치 있는 소비에 참여하는 행동이라고 볼 수 있다.

This study tries to discover the participatory nature of consumer co-operative member’s consumption behavior by exploring the meaning of participation perceived by cooperative members. As the first step, this study explains the concept of consumer participation and participative meaning of consumption behavior in consumer co-operative based on previous researches related to consumer value co-creation, prosumer, and social participation with ethical consumption. With these understanding, two research questions are suggested: how is the consumer co-operative member’s recognition on participation related to (1) their consumption which contributes to value co-creation process for co-operative and, (2) a social participation through ethical consumption. To answer these questions, in-depth interviews were conducted with members who did not participate in the co-operative activities. The recorded interviews are transcribed and analysed. The results show that the members recognized that they were participating in the co-op through consumption, by the way of interaction with producers and co- operative via consumption. In addition, they were performing voluntary actions that contributed to the value creation of the co-op such as word-of-mouth and campaign besides purchasing actions. They also recognized that consumption in cooperatives can be a participatory action that contributes to sustainability and publicity at the social level. In conclusion, the recognition of members that they are participating to co-operative through consumption is closely related to their daily use(consumption) at co-operative. Therefore, the consumption behavior of cooperative members is not only participating value co-creation of co-operative, but also participating in socially valuable consumption.

주제어

소비자생활협동조합, 공동가치창출, 윤리적 소비, 소비자 참여, 조합원 참여

Consumer Co-operative, Value Co-creation, Ethical Consumption, Consumer Participation, Member Participation

 

논문보기(클릭)