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사회적기업과 대기업의 협력을 통한 기업의 사회적책임(CSR): GS SHOP 사례연구Research & Publications/Papers 2021. 5. 29. 15:11
제목
사회적기업과 대기업의 협력을 통한 기업의 사회적책임(CSR): GS SHOP 사례연구
Corporate Social Responsibility (CSR) through Collaboration between Social Enterprises and a Large Corporation: The Case Study of GS SHOP
저자
전지윤, 김선화, 정지현, 장승권
학술지명
사회적가치와 기업연구
권호사항
Vol.14 No.1 [2021]
발행처
사회적기업학회
초록(Abstract)
본 연구는 사회적기업과 대기업의 협력을 통한 기업의 사회적책임(Corporate Social Responsibility, 이하 CSR) 실천 사례를 이해관계자모형으로 분석한 것이다. 최근 CSR에 대한 사회적 압력과 기대가 높아짐에 따라 CSR 활동 시 고려해야 하는 이해관계자들이 다양해지고 있다. 본 연구의 목적은 두 가지이다. 첫째, CSR 활동을 하는 대기업이 성과를 내기 위해서 필요한 이해관계자 관리전략을 밝힌다. 둘째, 관리전략의 결과가 이해관계자 조직에게 어떤 성과로 해석될 수 있으며 이를 통해 나타날 수 있는 이해관계자 조직의 역동성을 기술한다. 연구대상은 홈쇼핑 사업을 하는 GS SHOP이 (재)아름다운가게와 사회적기업인 위캔쿠 키와 동그라미플러스와 함께 수행한 CSR 실천이다. 연구방법으로 사례연구방법을 사용했다. GS SHOP, 아름다운가게, 위캔쿠키, 동그라미플러스 담당자들을 면접하고, 개별 사회적기업 작업장을 방문하여 관찰하고, 문헌자료를 수집하여 분석했다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 대기업은 CSR의 핵심이해관계자들을 구체 화하고 이들의 위협 및 협력가능성에 따라 협업, 참여, 관찰, 방어 중 적합한 이해관계자 전략을 수행해야만 성과를 창출할 수 있다. 둘째, 조직의 성과를 향상시키기 위한 과정에서 이해관계자 관리 전략은 변화할 수 있다. 본 연구의 함의는 다음과 같다. 이론적 함의는 이해관계자모형을 토대로 대기업, 사회적기업, 소셜벤더가 어떻게 CSR 활동을 성공적으로 수행했는지를 분석했다. CSR 활동에 참여한 기업이 이해관계자 관리를 통해 핵심이해관계자와 기존의 가치사슬을 사회적 가치를 창출할 수 있는 방향으로 변화시킨 사례를 분석하여 지속가능한 CSR 모델을 이론적으로 제시했다. 실무적 함의는 CSR 활동에 참여하고자 하는 대기업과 사회적경제 조직들에게 필요한 이해관계자 관리전략을 제시한 것이다.
This paper investigates corporate social responsibility (CSR) practice of a large corporation collaborating with social enterprises, using stakeholder model.
As social pressure and expectations for CSR have recently increased, participants and stakeholders that should be considered in CSR activities are diversifying. The research aims are twofold. First, it presents stakeholder management strategies necessary for the large corporation engaged in CSR practice to increase its performance. Second, it describes how the outcomes of the strategies are interpreted by the stakeholder organizations and the resulting organizational dynamics. The case is concerned with CSR practices done by a large corporation of home shopping business (GS SHOP) with a social vendor (Beautiful Store) and two social enterprises (Wecan Cookies and Dongurami Plus). The case study method is employed so to interview the key actors concerned of each organization. The social enterprises were visited and observed, and literatures collected and analyzed. The research findings are as follows. First, for high performance, the large corporation should identify their key stakeholders and implement appropriate stakeholder management strategies among collaborating, involving, monitoring or defending, depending on each stakeholder’s potential to threaten or to cooperate. Second, effective stakeholder management strategies can lead to qualitative growth of the stakeholder organizations and implementing strategies can change accordingly.
Theoretically it analyzed how a large corporation, social enterprises and a social vendor successfully performed CSR activities, using the stakeholder model. As a result, a sustainable CSR model is presented by academically analyzing the case where the corporation involved in CSR activities contributed to changing the key stakeholders and the existing value chain with regard to creation of social value. The research also suggests the stakeholder management strategies necessary for large corporations and organizations in the social economy sector who wish to participate in CSR activities.
주제어
이해관계자모형, 사회적기업, 협력, 기업의 사회적책임(CSR), 이해관계자 관리전략
stakeholder model, social enterprise, collaboration, corporate social responsibility (CSR), stakeholder management strategy
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